Skaffa autogiro eller e-faktura

Du kan slippa pappersfaktura och istället betala din faktura smidigt med autogiro eller e-faktura. Väljer du autogiro så dras summan automatiskt från ditt bankkonto varje månad på förfallodagen. Väljer du e-faktura så skickas den elektroniskt till din internetbank och du får godkänna den varje månad för att den ska betalas.

Så här gör du:

Det är hos din bank du väljer om du vill betala med autogiro eller e-faktura, vi på Telenor kan inte göra det. Stegen för hur du ska göra kan skilja sig något åt beroende på vilken bank du har. Får du det inte att funka så ta kontakt med din bank så hjälper de dig säkert.

  1. Logga in på din internetbank.
  2. Sök på Telenor Sverige AB som betalningsmottagare eller ange bankgironummer: 5372-3722 (gäller för Autogiro) eller 5331-1338 (för alla andra typer av betalningar).
  3. Ange ditt kundnummer. Du hittar det under Abonnemang på Mina sidor och på dina fakturor. På fakturaförklararen ser du var kundnumret står utskrivet.
  • Var hittar jag mitt kundnummer?

    Du kan hitta kundnumret på två olika sätt.

    Alternativ 1) Logga in på Mina sidor och klicka på ”Abonnemang”. Under den allmänna informationen hittar du ditt kundnummer. Se bilder nedan för exempel på hur det ser ut.

    Alternativ 2) Titta på din faktura. Antigen kan du titta på din pappersfaktura, där kundnumret återfinns längst ner på första sidan och under ”Betalningsuppgifter”. Du kan också hitta din faktura på Mina sidor (klicka på ”Faktura och sedan ”Fakturakopia”) eller genom att logga in på Mitt Telenor-appen och följa stegen nedan:

    1. Klicka på ”Se alla fakturor”

    2. Se alla fakturor

    3. Välj den senaste fakturan

    4. Klicka på ”Faktura som pdf”

  •        4. Signera. Klart!

    Aviseringar om kommande fakturor får du via sms samt i Mitt Telenor-appen och på Mina sidor. 

    Tidigare var man tvungen att ha en blankett för att ansöka om autogiro, men det behövs inte längre. 

    Hittar du inte rätt bankgironummer eller fungerar inte ditt autogiro?

    Här är några vanliga anledningar till vad som kan orsaka problem med autogiro.

    • Bankgironumret stämmer inte. Se till att rätt bankgironummer, 5331-1338 eller 5372-3722, är angivet.

    • Jag hittar inte Telenor hos min internetbank. Prova att söka på bankgironummer 5331-1338 eller 5372-3722. Du kan även prova att söka på bara Telenor då vi finns tillgängliga hos flera banker.

    • Fel kundnummer. Säkerställ att du har skrivit in rätt kundnummer.

    • Har du ett autogiro sen tidigare? Logga in på banken för att avanmäla det.

    Har du fortsatta problem? Kontakta din bank för att få hjälp.

    Har du bytt bank och vill fortsätta med autogiro eller e-faktura?

    1. Logga in på din gamla bank och avanmäl ditt medgivande.

    2. Logga sen in på din nya bank och anmäl autogiro eller e-faktura.

    Under övergångsperioden kan det hända att du får en pappersfaktura, innan din ansökan för autogiro eller e-faktura har blivit godkänd.

    Vanliga frågor.

    • Hur ser jag att min ansökan om autogiro/e-faktura gått igenom?

      Det är olika från bank till bank. De flesta banker skickar ut en bekräftelse per post när din ansökan om autogiro har godkänts. Kontakta din bank för att få veta hur deras rutiner ser ut samt hur lång tid det tar.

      För e-faktura så ser du direkt på din internetbank att allting är okej.

      Om anmälan till autogiro/e-faktura inte hunnit gå igenom förrän nästkommande förfallodatum kan ytterligare en pappersfaktura hinna skickas ut.

    • Högre belopp än normalt?

      Har du fått en faktura med ett ovanligt eller högre belopp än normalt?

      Detta kan bero på:

      • Köp av en tjänst. Det kan vara att du har köpt en tjänst såsom Respass mm.
      • Samtal/sms till utlandet. Har du ringt eller skickat sms till utlandet? Se priser för olika zoner
      • Sms till övriga nummer.  Detta kan exempelvis vara betal-sms vid omröstningar mm.
      • Parkeringsavgift som du har betalat via telefon.
      • Försäkringen Trygg 48
      • Att det är din första faktura. Din första faktura täcker perioden från att du började använda ditt abonnemang samt månaden efter. Mer information om första fakturan hittar du här.

      På den här sidan förklarar vi hela din faktura.

      Tips! I appen Mitt Telenor kan du se kommande kostnader - innan du fått din faktura. Så om du någon månad har ett högre belopp än vanligt (på grund av att du till exempel köpt extra surf eller betalat en p-avgift med mobilen) vet du det redan innan fakturan kommer. I vissa sällsynta fall kan kan utlandskostnader dröja ytterligare en månad innan du får dem på fakturan.

    • Hur ser jag om min faktura är betald?

      Det enklaste sättet att ta reda på om din faktura är betald är att gå in i Mitt Telenor-appen. Har du en obetald faktura får du direkt information om den samt förfallodatum när du loggar in. Du kan även se dina senaste fakturor på Mina sidor

      Tips! På Mina sidor kan du välja att få ett sms så fort vi registrerat din betalning i vårt system. Klicka här så kommer du direkt till rätt sida när du har loggat in.

    • Kan jag byta betaldatum på min faktura?

      Nej, inte om du har autogiro eller pappersfaktura. Har du däremot e-faktura kan du själv välja när beloppet ska dras från ditt konto.

    • Hur avbeställer jag autogiro?

      För att avbeställa autogiro loggar du helt enkelt in på din Internetbank och tar bort ditt medgivande.

      Är ditt problem löst?
      Tack för ditt svar!
    • Hur kan jag se mina gamla fakturor?

      I appen Mitt Telenor har du tillgång till upp till 18 fakturor som du kan få som pdf-fil. Dina gamla fakturor visas även i diagramform så du ser dina kostnader över tid. På Mina sidor kan du se och skriva ut dina tolv senaste fakturor.

      Läs mer om appen.

    • Hur ändrar jag min adress?

      Adressändring, av både din fakturerings- och bostadsadress, gör du på Mina sidor.